L’Amérique Latine, eldorado des groupes pharmaceutiques

Au sein des marchés émergents, l’Amérique Latine représente un potentiel de croissance important pour de nombreux laboratoires pharmaceutiques, à commencer par le leader de la région, Sanofi.

[cleeng_content id= »437102897″ description= »Plus d\’analyses et de commentaires à découvrir…  » price= »0.19″ t= »article » referral= »0.05″]L’Amérique Latine compte environ 580 millions d’habitants (8% de la population mondiale) et un marché pharmaceutique estimé à 68 milliards de dollars (selon IMS Health). La région représente environ 30% des ventes de produits pharmaceutiques dans l’ensemble des pays dits émergents, et 8% du marché mondial. Selon Deutsche Bank, ce marché a cru de 11% en 2012 après avoir progressé de 13% par an au cours des 6 années précédentes – ce qui explique pourquoi les laboratoires pharmaceutiques étrangers et locaux cherchent à s’y implanter durablement.

Source: Deutsche Bank

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L’industrie régionale est foisonnante avec environ 2.000 sociétés pharmaceutiques et quelques leaders locaux (EMS, Hypermarcas). Mais les grands laboratoires dominent le marché (graphique).

Source: Deutsche Bank

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En 2013, la dynamique de croissance s’est sensiblement ralentie dans certains marchés, notamment au Brésil (baisse de la confiance des consommateurs).

Compte tenu d’une croissance robuste par le passé, l’industrie a connu de nombreuses opérations de fusions-acquisitions (tableau).

Source: Deutsche Bank

Source: Deutsche Bank

Un mouvement qui a notamment profité à Sanofi, devenu en quelques années le leader du marché pharmaceutique sud-américain, avec une part de marché de 7,2%. Le groupe est d’ailleurs celui qui affiche la plus forte exposition aux marchés émergents en général.

Source: Deutsche Bank

Source: Deutsche Bank

La thèse de la banque est que l’intérêt des laboratoires pharmaceutiques ne peut que s’intensifier, au regard de perspectives de croissance soutenues:

« Mix shift from Brazil to other countries; low d-d regional growth expected

The countries in this huge continent are geographically, politically and economically diverse. This is also the case for its pharma markets. The largest market, Brazil, accounts for a third of regional sales and offers an attractive opportunity with a growing middle class, near-full employment and a rapidly aging population: IMS estimates that pharma market growth in Brazil averaged 8% pa over 2010-12 (a slowdown from prior double-digits, due to slower GDP growth and higher discounting in generics) and the participants on our field visit predicted at least upper single-digit market growth going forward. While Brazil may have slowed slightly, overall LatAm market growth is expected to remain dynamic and in low double-digits (vs c.11% in 2012 and an average of 13% pa previously), buoyed by expansion in ‘second wave’ countries, notably Colombia and Peru, and by the return to growth of Mexico. Moreover, even with political and currency devaluation risks, Argentina and Venezuela are also seen as offering high potential growth due to government initiatives. Given its fragmented nature (there are c.2,000 drug companies and local players dominate in a number of countries), we expect to see further consolidation in the LatAm pharma market although we continue to sense an unwillingness to sell from the larger Brazilian locals. M&A may thus centre on smaller Brazilian players and certain other markets, such as Mexico,  Colombia and Chile.
EU names generally strongly positioned, with Sanofi the overall LatAm leader
LatAm accounts for an average 8-9% of Pharma sales for the EU majors and the group averaged 11% growth in the region in 2012. LatAm leader Sanofi has a top 3 position in multiple categories (generics, diabetes, vaccines, rare diseases, consumer, animal health) and countries, enabling it to absorb a 2H slowdown in its Brazilian generics business and still report 11% LatAm growth in 2012. Meanwhile Roche continues to enhance its No.1 positions in oncology (via new drug launches and improved access) and diagnostics and expects double-digit growth in the region, with limited biosimilar threat (the timescale appears especially distant in Brazil). Novartis, GSK and Bayer (which did not participate in our trip) also feature in the LatAm top ten. The least exposed are AstraZeneca and Novo Nordisk (each having <5% of sales in the region). »

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